Artikel - Urbancorner

Bästa elsparkcykeln 2022 - Bäst i test

ARTIKLAR

Artiklar - Urbancorner

Bäst i test

Elsparkcykel, elscooter, kickscooter, Voi – kärt barn har många namn och många är nyfikna på fenomenet. De allra flesta människor, inte minst i storstäderna, har vid något tillfälle hyrt en elsparkcykel och upptäckt smidigheten med denna typ av transportmedel. Tyvärr upptäcker man också att det inte alltid är så enkelt att hitta en att hyra just när man behöver den och att det finns begränsningar i hur man får framföra och parkera den.

Av dessa anledningar funderar många på att köpa en elscooter. Läs mer nedan för att få reda på vilken elsparkcykel vi på Urbancorner anser vara bäst i test så att du kan göra ett bra val. Vi har testat modeller från olika modeller & varumärken som bland annat Minimotors från Dualtron- och Speedway serien, Segway, SEAT, Eltra, Xiaomi, Eway, The Urban, Egret, Inokim, Unagi och VEIO. Läs mer om storfavoriterna nedan.

Hitta rätt elsparkcykel för dig

Att köpa en egen elsparkcykel är en investering likt en cykel eller moped och att välja den rätta elsparkcykeln för just dina behov är inte alltid så enkelt som man kan tro. Det finns mycket att tänka på och här försöker vi gå igenom så mycket som möjligt.

Effekt & Hastighet

När det gäller effekt och hastighet är det många som fokuserar mycket på det senare, då motoreffekt är ett begrepp som kan vara svårt att förstå sig på. Motoreffekten kan enklast beskrivas som den kraft en motor har kapacitet att avge. 

Man skiljer ofta på hur motoreffekten beskrivs vid normal drift och vid det som kallas“peak”, alltså vid start och i uppförsbackar, där motorn under kortare stunder behöver nyttja sin maximala kapacitet, som ofta är den dubbla. Det betyder att en motor på 250 watt under kortare stunder kan ha en uteffekt på 500 watt. Lagligt sett är det dock den marknadsförda motoreffekten som gäller.

I Sverige finns ännu inget specificerat regelverk för elsparkcyklar och fordonstypen går därför under regelverket för elcyklar. Det innebär att man i dagsläget på cykelväg endast får framföra en elsparkcykel som har en motoreffekt på 250 watt och som går i 20 km/h. I vissa fall kan dock elsparkcyklar av större modell klassas som moped och får då gå i 45 km/h. Exakt vad som gäller här är otydligt och tolkas olika av Polisen i olika kommuner.

Viktigt att tänka på är att samma regler gäller för elsparkcyklar som för cyklar och elcyklar när det gäller belysning, ringklocka och att man bör använda hjälm. Är man 15 år eller yngre är hjälm dessutom ett lagkrav. Man får heller aldrig åka två på en elsparkcykel, det kan komma att bötfällas om man skulle bli stoppad.

Räckvidd

En viktig aspekt att tänka på vid val av elsparkcykel är räckvidden – hur långt man kan åka på en laddning. Många blandar ihop räckvidden, som anges i km, med hastigheten som anges i km/h(kilometer i timmen). Dessa begrepp går hand i hand eftersom räckvidden till stor del påverkas av hur fort du åker.

Om du åker i 10 km/h på en elsparkcykel med en räckvidd på 30 km betyder det att du under optimala förhållanden ska kunna åka runt på detta sätt i tre timmar. Om du däremot dubblar hastigheten och istället åker i 20 km/h kan du endast åka halva tiden, dvs. i en och en halv timme.Detta sätt att räkna är enbart teoretiskt och motsvarar sällan faktisk användning av elsparkcykeln eftersom man i uträkningen inte alls tar hänsyn till förarens vikt, underlag, uppförsbackar och det faktum att hastigheten varierar mycket vid stadskörning.

Då den marknadsförda räckvidden endast gäller när man kör i låg hastighet(kallas ofta ECO-mode) under optiamla förhållanden bör man räkna av cirka en tredjedel. Väger man mer än ca 75 kg och brukar ha med sig en väska när man åker bör man räkna av ytterligare några kilometer. 

I de allra flesta fall bör man kunna räkna med att komma minst hälften av en marknadsförda sträckan. För regelbunden pendling rekommenderar vi att man köper en elsparkcykel med en räckvidd på minst 40 km. Den långa räckvidden gör att man oftast inte behöver ladda elsparkcykeln varje dag, vilket är bra både för miljön och plånboken.

Bromsar

De allra flesta elsparkcyklar har oftast antingen trumbromsar eller skivbromsar. Skivbromsar kan vara mekaniska eller hydrauliska och skillnaden är att det mekaniska bromssystemet använder sig en av bromsvajer medan det hydrauliska bromssystemet använder sig av olja.

UnderhållNär det gäller underhåll av elsparkcykeln är det just bromsarna som oftast behöver mest underhåll genom regelbunden översyn och justering. Skivbromsar behöver justeras mycket oftare än trumbromsar då skivbromsar har bromsklossar som över tid slits ned medan trumbromsar är i princip underhållsfria i sin konstruktion.Utöver bromsarna är regelbunden enklare rengöring och översyn samt åtdragning av skruvar rekommenderat på i princip alla elsparkcyklar för ökad livslängd.Har man en elsparkcykel med luftfyllda däck bör man kontrollera lufttrycket cirka varannan vecka. Vilket lufttryck det ska vara står oftast på däcket. Har du däremot en modell med punkteringsfria däck behövs inte detta. I verkstaden på Urbancorner erbjuder vi ett antal olika service-paket där vi ser över och servar din elsparkcykel åt dig om du själv inte vill eller kan. Här utför vi också däckbyte åt dig som redan har fått punktering och åt dig helt enkelt vill byta till punkteringsfria däck i förebyggande syfte.

Underhåll

När det gäller underhåll av elsparkcykeln är det just bromsarna som oftast behöver mest underhåll genom regelbunden översyn och justering. Skivbromsar behöver justeras mycket oftare än trumbromsar då skivbromsar har bromsklossar som över tid slits ned medan trumbromsar är i princip underhållsfria i sin konstruktion.Utöver bromsarna är regelbunden enklare rengöring och översyn samt åtdragning av skruvar rekommenderat på i princip alla elsparkcyklar för ökad livslängd.Har man en elsparkcykel med luftfyllda däck bör man kontrollera lufttrycket cirka varannan vecka. Vilket lufttryck det ska vara står oftast på däcket. Har du däremot en modell med punkteringsfria däck behövs inte detta. I verkstaden på Urbancorner erbjuder vi ett antal olika service-paket där vi ser över och servar din elsparkcykel åt dig om du själv inte vill eller kan. Här utför vi också däckbyte åt dig som redan har fått punktering och åt dig helt enkelt vill byta till punkteringsfria däck i förebyggande syfte.

Extra funktioner

En stor fördel med att ha en egen elsparkcykel, till skillnaden från en vanlig cykel eller elcykel, är att de allra flesta modeller går att fälla ihop och ta med sig in på kontoret samt förvara i hemmet. Det gör att man inte behöver oroa sig för stöld och vandalisering, vilket annars är ett vanligt problem.

Många elsparkcykel-tillverkare har utvecklat en app i mobilen som man kan ha för att se statistik och styra extra funktioner så som t.ex. farthållare och mjukvarulås som gör att elsparkcykeln piper och motorn låser sig om man försöker rulla iväg den när den är låst.OBS! Tänk på att ett mjukvarulås inte är en garanti för att din elsparkcykel inte blir stulen då den fortfarande kan bäras iväg eller läggas in i en bil. Lämna den aldrig helt obevakad utan att låsa fast den fysiskt.

Bäst i test

Vilken elsparkcykel ska man köpa?

Här listar vi de 3 bästa elsparkcyklarna på marknaden just nu. Elsparkcyklarna är listade i ordningen minstning - värsting.

SEAT - MÓ 65 – Bäst i test

Modellen är en av de första att lanseras av en biltillverkare och är baserad på den prisvinnande modellen Segway-Ninebot G30. Med en räckvidd på hela 65 km och en hastighet på 20 km/h är det en av marknadens allra mest prisvärda elsparkcyklar just nu. MÓ 65 har enastående kvalité, grym komfort och är en av de mest underhållsfria elsparkcyklarna.

Pris: 9.490:-

Dualtron - Victor

En mycket prisvärd elsparkcykel från Minimotors med kraftfulla dubbla motorer som tillsammans levererar en häpnadsväckande effekt på upp till 4000 watt och en sanslös räckvidd på upp till 100 km för dig som vill köra lite längre, med en maxhastighet på 80 km/h. Modellen har precis som alla elsparkcyklar av märket Dualtron justerbara stötdämpare som ger en maximal komfort under körningen. Observera att elsparkcykeln ur kartong kommer begränsad till 25 km/h men kan låsas upp, detta gör vi kostnadsfritt vid upphämtning i vår fysiska butik.

22.490kr - 25.490kr

Dualtron - Thunder 2

En elsparkcykel som är unik i sitt slag och krossar alla förväntningar med en längre räckvidd på upp till 170 km och en motorkraft på upp till 10 080 watt. Den extraordinära prestandan matchas med en världsledande konstruktion och ett hydrauliskt bromssystem som tillsammans levererar det absolut bästa inom elsparkcyklar. Som värstingen på listan är den förstås också den tyngsta och dyraste och riktar in sig mot en målgrupp som vill ha det allra mest spektakulära och innovativa produkt.

Pris: 43.490kr